Belastingdienst contact

De belastingdienst kennen we allemaal. Elke inwoner in Nederland heeft hiermee te maken en we komen er dan ook niet onderuit. Voor vele is de belastingdienst niet makkelijk te begrijpen en we blijven vaak met veel vragen onbeantwoord achter. Elke inwoner weet dat het elk jaar tijd is om de belastingaangifte door te geven en het lijkt dat daar het probleem begint. Hoe komt dat nu eigenlijk? Ik ben een onderzoek gestart naar waar precies het probleem zit en waarom men het niet helemaal begrijpt. Wat doet de belastingdienst nu eigenlijk? De Nederlandse Belastingdienst heft en int belastingen en sociale premies. Ten tweede keren ze ook toeslagen uit. Ten derde zijn ze verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met de import en export van goederen (douane). Dit alles doet de Belastingdienst in opdracht van de Nederlandse overheid.

Onmogelijk contact met de belastingdienst

In het verleden bleek het zo te zijn dat het contact met de belastingdienst erg moeizaam verliep. Dat u een maand moest wachten op een reactie per e-mail. Nooit een antwoord kreeg op de vragen die u stelde en de urenlange wachtrijen aan de telefoon. Dit zorgt natuurlijk voor vele frustraties onder de burgers. Het grootste probleem is dat men niet weet wat er precies moet worden ingevuld wanneer ze hun belastingaangifte invullen. Al snel worden er fouten gemaakt, wat er voor zorgt dat er een heleboel mis gaat en het lastig is om het weer aan te passen. Zo kan het vaak maanden duren eerdat het probleem word opgelost en u uw belastingteruggave terug krijgt. Ook kan het zijn dat de belastingdienst u een brief stuurt waaruit blijkt u de belasting geld moet terug betalen. Dit kan zijn omdat u te weinig belasting heeft betaald over het jaar dat u heeft gewerkt of door andere mogelijkheden. Vaak is men het hier niet mee eens en willen we contact hebben met de belastingdienst. Maar hoe krijgen we nu optimaal contact met de belastingdienst zonder dat er frustraties en irritaties en vooraf gaan?

Oplossing tot het krijgen van contact met de belastingdienst

Na contact te hebben gehad met de belastingdienst en het probleem te hebben besproken bleek dat de belastingdienst het ermee eens is dat het contact erg moeizaam verloopt en dat er veranderingen zullen moeten komen om zo de burgers blij te maken. Mijn vraag was, wat voor oplossing zou dit probleem kunnen oplossen? En laten we eerlijk zijn. We hebben het niet over één klacht, maar over meerdere door duizenden burgers. Al snel werd er gereageerd met het antwoord,  Er mogen geen lange wachtrijen meer zijn wanneer een burger ons belt. Ook is het erg vervelend dat er door medewerkers gesprekken worden afgekapt en er moet een team worden ingeschakeld die alle e-mails die we ontvangen binnen 5 werkdagen worden beantwoord. Zo gezegd zo gedaan. Na een week alles door te hebben besproken is er een enorme verandering plaatsgevonden wat wilt zeggen dat alles wat hierboven vernoemd werd is opgelost. Ook kunt U nu alles digitaal invullen op de website en is het een stuk gemakkelijk uw belastingaangifte te doen omdat de belastingdienst bijna al uw gegevens automatisch invult. Zo ziet u maar weer dat het soms een kwestie van tijd en geduld is, maar de belastingdienst heeft er werk van gemaakt en ervoor gezorgd dat er contact is tussen de burgers en de belastingdienst. Al uw vragen zullen effectief mogelijk worden beantwoord en hopen dat we samen een betere toekomst tegenmoet gaan. Voor al uw vragen kunt u ook een kijkje nemen op de website: debelastingdienst.nl