Waarom een telemarketingbureau inzetten toch een goede keuze was

We hebben er lang over gepraat binnen het management. We wilden graag meer klanten binnenhalen omdat we er zeker van zijn dat mensen kunnen profiteren van ons sterke aanbod aan winterbanden en samenwerkingen met garages door heel Nederland. Tegelijkertijd kwamen we er al snel achter dat het aantrekken van klanten via het internet een ontzettend duur verhaal werd. We hadden zeeën aan content laten maken door verschillende schrijvers, we hadden advertenties geplaatst en duizenden euro’s geïnvesteerd in backlinks. Het resultaat viel keer op keer tegen, ondanks het feit dat we alles op de juiste manier deden. We kwamen er al snel achter dat het product dat we verkopen meer baat heeft bij een persoonlijke aanpak. En daar liep het spaak. Ik wilde graag een telemarketingbureau inschakelen, maar dat stuitte op weerstand. Mensen op laten bellen die hier niet om gevraagd hebben, dat is toch geen goede aanpak? Ik besloot mijn idee door te drukken en een telemarketingbureau in te schakelen, op een aantal voorwaarden:

  • Het telemarketingbureau moest vooral rekening houden met de persoon die gebeld werd;
  • Er mochten geen valse beloften gemaakt worden of tactieken gebruikt worden;
  • Het telemarketingbureau moest duidelijk zijn over de prijzen;
  • Ik wilde dat de verkopers duidelijk de voordelen van winterbanden konden communiceren.

Het effect van het telemarketingbureau

Ik wilde niet zomaar een telemarketingbureau inschakelen, want ik weet dat verkeerde personen een bedrijf kapot kunnen maken. Daarom koos ik voor Saleshelden (saleshelden.nl) die direct interesse hadden in mijn project. Ik ging met de mensen aan tafel zitten en heb duidelijk verteld wat ik wel wilde en wat absoluut niet gedaan mocht worden. Dat werd direct begrepen en er werden veel vragen gesteld over wat we precies doen binnen ons bedrijf. Direct werden er een aantal mensen bijgehaald die de gesprekken zouden doen. Die hadden ook duidelijk interesse, dus het voelde direct goed. We zijn inmiddels drie maanden verder. We hebben een heel aantal mensen laten bellen en de opbrengsten zijn erg goed. Ook worden wij nu vaak gebeld door mensen die benaderd zijn door het telemarketingbureau en die alsnog interesse hebben in onze producten. Het telemarketingbureau heeft het werk meer dan prima gedaan en heeft er vooral voor gezorgd dat alle mensen in hun waarde gelaten werden. En het telemarketingbureau heeft voor ons een leuke omzetstijging betekend, zoals ik al voorspeld had.

Nog meer offline benaderen

Na al het bellen hebben we besloten om het nog wat groter op te pakken. We zijn bijna volledig gestopt met de online marketing omdat daar alleen maar geld verloren gaat. Onlangs hebben we met een bus in Alkmaar en Groningen gestaan om mensen te informeren over wat goede banden zijn, wat het bandenlabel vertelt over een band en wat het verschil is tussen zomerbanden en winterbanden. We hoopten dat er wat interesse zou zijn – en dat was er zeker. Veel mensen hebben hun mailadres of telefoonnummer achtergelaten zodat we hen direct kunnen bereiken zonder koude acquisitie. Onze benadering is vooral succesvol omdat we een product aanbieden dat interessant is voor veel mensen. We kopen de banden zelf bij de makers in en schakelen vervolgens garages in die de banden tegen een kleine vergoeding monteren voor de klanten. Op die manier profiteert iedereen, maar uiteindelijk is het de klant die het meest profiteert omdat deze de best mogelijke banden krijgt tegen de scherpste prijs. En daarnaast vooral heel veel informatie die online niet meer te vinden is omdat slechte websites meer betalen om gevonden te worden. En die bieden doorgaans helemaal geen informatie.